X
تبلیغات
رایتل

Hadi Nili's Weblog

وب لاگ هادی نیلی در مورد فناوری اطلاعات، تجارت و زندگی

داستان ITIL

سرفرصت باید مفصلاً از داستان ITIL بگم و اینکه ما چگونه  آلوده شدیم، ۳ سالی است که فرصت نشده درباره اش بنویسم و بگویم که ITIL چیست؟ و اینکه همه این مدت هم هیچ منبعی جز یکی(که اولین مطلب در سایت شرکت نرم افزاری ایده تک تا مدتها درسایتهای دیگری مثل ITanalyzer, ITIRAN و ... پیدا می شد ) دو ، سه مطلب در زبان فارسی به عنوان منابع معرفی موجود نبود. تو این مدت عذاب وجدان اینکه چرا نمی شه این بحث رو باز کرد و معرفی اش کرد با من همراه بوده اطلاعات رو هم آماده کرده بودم ولی فرصت نمی شد  ، تا اینکه امروز اتفاقی مصاحبه ایسنا رو دیدم و بهانه ای شد برای جمع آوری اطلاعات گذشته در یک جا، امیدوارم بیشتر بتونم در موردش بنویسم.

 صنعت فن‌آوری اطلاعات کشور به استانداردسازی نیاز دارد، مصاحبه خانم شبنم طباطبائی عضو نظام صنفی رایانه تهران و مدیر شرکت فناوری اطلاعات آتنا در مورد ITIL در تاریخ ۲۲-۱۰-۸۶ که نشان دهنده اینه که مبحث جدیدی است و رسانه ها هم کمتر به آن پرداخته اند، چون الان ITIL نسخه سوم خودش را داره اجرا می کنه(ITIL V3) و ما باید سریعتر شروع کنیم.

 شرکت مهندسی سیستم های اطلاعات دانا از اواخر سال ۲۰۰۴ کار روی تحقیق بر روی این چهارچوب و استاندارد رو در ایران شروع کرد، طی دو سال گذشته شرکتهای دیگری (ویراجهان گستر ، فناوری آتنا، سیمرغ تدبیر)در زمینه آموزش و معرفی آن در ایران کار را شروع کرده اند، این حرکت خود باعث امیدواری و یک آغاز در استاندار سازی زیر ساخت فناوری اطلاعات ایران است، لیکن تا پیاده سازی و کاربرد فاصله داریم.

ITIL در کدام پروژه های ایران به عنوان چهارچوب و مدل قرار گرفته و پیاده سازی شده؟ سوالی است که دقیقاً جوابش را نمی دانم؟!

 -ITIL در معماری پشتیبانی کارت هوشمند سوخت 

و داستانی جالب از حکایت کارت سوخت و Incident Management‌ در ITIL

دانش پایه در مورد ITIL و ITSM :

Information Technology Infrastructure Library چیست؟

مدیریت سرویسهای کسب و کار

 خدمات مشتری و پشتیبانی (Customer Service Management)

 

تاریخ ارسال: شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:38 ق.ظ | نویسنده: هادی نیلی | چاپ مطلب 6 نظر

جدا کردن مدیریت و مالکیت در شرکتها؟

زمان جدا شدن مدیران موسس یک سازمان از بدنه مدیریت اجرائی و انتقال به بدنه مدیریت کلان و راهبری چه زمانی است؟ سوالی است که دنبال پارامترهای و مشخصه های آن هستم:  یادداشتی از علیرضا مجاهدی و نکاتی هم در صحبتهای آقای محمود نظاری  موجود است(گفتگو با چشم اندز مدیریت)

تاریخ ارسال: جمعه 19 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 02:03 ق.ظ | نویسنده: هادی نیلی | چاپ مطلب 1 نظر

مهندسی نرم افزار

من که متخصص مهندسی نرم افزار نیستم، اما این روایت و عکس از وب نگار جالب بود و مدتها به دنبال این بودم، جالب بود

و قبلاْ هم این رو روی ایمیل گرفته بودم، که وصف حال توسعه دهندگان است:

The Engineering Life.............

There are 2 people always next to you

The PM (Project Manager), giving a pleasant smile every time he sees you
The TL (Team Leader), busy in scheduling work for u .... And busy in his world

In between its you, who struggles with the deliverables and schedule

که این می تونه دلیل این همه عدم تطابق نیاز مشتری، تحلیل، طراحی، تولید و پیاده سازی باشد و بعد شکاف بین مشتری ، واحد بازاریابی فن آوری و بازرگانی و تیم تولید نرم افزار؟؟ همترازی فناوری و کسب و کار دغدغه ای است که از دهه ۸۰ با این شکست ها و شکاف ها شروع شد."IT Alignment"

به قول این آقا یوسف، پس ERP ها رو چه جوری تولید میکنند و چه جوری اینها می خوان نجات دهنده و بازگرداننده سرمایه های شرکت ها باشند.ROI کجاست!!!!

 

تاریخ ارسال: سه‌شنبه 9 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 08:37 ب.ظ | نویسنده: هادی نیلی | چاپ مطلب 0 نظر