Hadi Nili's Weblog

وب لاگ هادی نیلی در مورد فناوری اطلاعات، تجارت و زندگی

Hadi Nili's Weblog

وب لاگ هادی نیلی در مورد فناوری اطلاعات، تجارت و زندگی

جنگ علی بابا برای بازگشت اعتماد و تجارت چین

جنگ جک ما (موسس سایت Alibaba.com  علی بابا)برای بازگشت اعتماد:

جک ما در حال تلاش برای بازگشت اعتماد از دست رفته به واسطه رسوایی های اخیر این غول بزرگ تجارت B2B چین و دنیا است.

اتهاماتی که به واسطه ء اسکمرها (scammer) و کلاهبردان (Fraouder) که حتی با استفاده از پروفایل های گلد و احراز هویت شده و یا پروفایل های رایگان اقدام به کلاهبراری کرده اند و در کنفرانس دانشگاه استانفورد سر و صدای زیادی به پا کرده است...بیش از 2300 کلاهبردار و تلاش جک ما برای اعاده حیثیت غول دوست داشتنی...

جک ما در مصاحبه ای با مجله فوربس پاسخ می دهد...


این غول تجارت الکترونیکی را همیشه دوست داشته ام، هر چند در کمک و فروش و صادرات محصولات فید بک کاملاً موفقی از آن نداشته ام ، ولی بهترین سورس کسب اطلاع و خرید است. ولی خوب تامین کنندگان غیر واقعی و مسائل آنها مساله ای است که ما هم سالها در تعامل با این سایت درگیر آن بوده ایم.


هرچند جک مای نا موفق در ورود به دانشگاه با تمرکز بر یاد گیری زبان انگلیسی در چین محدود دهه 80 و تاسیس آژانس ترجمه و سپس پیوستن به وزارت تجارت خارجی ، در مزرعه فرصت های کارآفرینان نوآور یعنی آمریکا با وب و اینترنت آشنا می شود و دوستی اش با جری یانگ(یکی از موسیسن تایوانی الاصل یاهو) در شروع فعالیت کارآفرینانه آن بی تاثیر نبوده است.


این روزها همچنین فکرم را بستر و مزرعه ای(چین ) که این امپراتوری تجارت الکترونیک را بزرگ کرده است، مشغول کرده است.


یک روز در سفری از شیراز به اصفهان ، آقای که به اصطلاح واسطه ترانزیت بخوانید قاچاق پوشاک چینی از جنوب بود و دست بر قضا با دوست ما هم کلام شد، تعبیری جالب داشت... می گفت اگر چین نبود چطور ما اینهمه رفاه ارزان قیمت داشتیم، موبایل ، ال سی دی، مایکروفر و ... اگر چین نبود این کالاها این قدر ارزان بود که همه حداقل از کالایی مثل موبایل 2 عدد در خانه دارند ، و خیلی هم بی حساب نمی گفت، تا اینکه چند روز بعد از این سفر این مقاله هم در دنیای اقتصاد خواندم " آیا چین یک تهدید است؟"

نویسنده این مقاله Kell Kelly در نهایت نتیجه گیری کرده است که :


"هیچ تهدیدی از ناحیه چین یا هر کشور دیگری که خواهان حرکت به سمت سرمایه‌داری و ثروتمند شدن است وجود ندارد. بلکه بر عکس،‌ همراه کردن یک میلیارد نفر در تولید و مشارکت در عرضه کالا‌ها به جهان، می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌های جهانی و افزایش سطح رفاه زندگی شود. هر کسی از تجارت نفع می‌برد. تنها دلیل برای این که شهروندان چینی و آمریکایی بخواهند با یکدیگر به مبارزه بپردازند، تشویق شدن برای این کار، توسط سیاست‌مداران عزیز آنها است. تهدید واقعی برای امنیت ملی ما، سیاست‌مداران ما هستند، نه رشد اقتصادی سایر کشورهای جهان."


که خوب با نتیجه گیری این تحلیل گر ارشد مالی با تجلیل همسفر ترانزیت کار ما شباهت زیادی داشت.


اینجا هم این بحث در لینکدین جالب است:

Dose China Save The World Economy


خوشحال می شوم دوستان تجارب مثبت و منفی که در استفاده از این سایت و تجارت با چین و نگرشی که داشته اند را به اشتراک بگذارند.