Hadi Nili's Weblog

وب لاگ هادی نیلی در مورد فناوری اطلاعات، تجارت و زندگی

Hadi Nili's Weblog

وب لاگ هادی نیلی در مورد فناوری اطلاعات، تجارت و زندگی

ما و سومالی، ترکیه و سومالی

نخست وزیر ترکیه به همراه همسر و چند عضو دولت به سومالی رفته تا از مناطق قحطی زده بازدید کند. رجب طیب اردوغان وعده کمک صد و پنجاه میلیون دلاری داده و گفته کشورش در سومالی سفارت دائر خواهد کرد.این نخستین سفر یک مقام بلندپایه خارجی به سومالی است از زمان بحران خشکسالی اخیر در شاخ آفریقا.


یک بار دیگر ترکیه با سبک و سباق دیپلماتیک خود بازار جدیدی را در شرق آفریقا را هدف گرفت، هر چند هلال احمر ایران و کمک های ایران در کشور قحطی زده وجود دارد و از آن تقدر و تشکر شد، ولی کمک 150 میلیون دلار ترکیه را فردا در قالب کالا ها و خدمات فنی و مهندسی ترکیه در سومالی خواهیم دید.


یادآور می‌شود ‌سومالی از جمله کشورهای آفریقایی با 637 هزار کیلومتر مربع وسعت و 10 میلیون نفر جمعیت در همسایگی اتیوپی و کنیا قراردارد.

مجموع مبادلات تجاری سومالی با جهان بیش از یک میلیارد دلار است که از این رقم 798 میلیون دلار سهم واردات و 300 میلیون دلار صادرات این کشور را در بر می‌گیرد.


سال گذشته هم ایران بیش از 2 میلیون دلار به این کشور صادرات داشته است و هیچ کالایی از این کشور وارد نکرده ایم. که رشد ۲ برابری در مقابل صادرات یک میلیون دلاری سال ۸۸ دارد و در چهارماه اول سال ۹۰ نیز نزدیک به ۹۰۰ هزار دلار صادرات داشته ایم که امیدوارم رشد خوبی داشته باشیم. همه این آمار در مقابل صادرات ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری ترکیه در سال ۲۰۱۰ به سومالی قرار دارد.


امیدوارم چند سال دیگر نگوییم چرا ترکها در این بازار قویتر هستند!؟ به نظر می آید این قاعده  بازارهای نوظهور یافته (Emerging market) است، دیپلماسی جلوتر از تجارت راهها را هموار می کند و به جلو می رود. پیش قراول بازار نوظهور یافته اول دیپلماسی است، چون در کشور قحطی زده که بازار پر ریسک و خطرناکی دارد، دیپلماسی و اکزیم بانکها و بیمه های صادراتی راه را می سازند.


این یادداشت را آینده برای خودم باز خوانی می کنم !!!!


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد