Hadi Nili's Weblog

وب لاگ هادی نیلی در مورد فناوری اطلاعات، تجارت و زندگی

Hadi Nili's Weblog

وب لاگ هادی نیلی در مورد فناوری اطلاعات، تجارت و زندگی

مشاوره مدیریت

محمد رضا شعبانعلی عزیز تصمیم دارد در سری یادداشتی هایی به نام یک فنجان قهوه با مشاور مدیریت (۱) ، روایت قهوه خوردن هایش و نتایج تحلیل های کسب و کاری خود را با مدیران و صاحبان صنایع را بدون ذکر نام و مشخصات منتشر کند، که می تواند مانند یک مورد مطالعاتی برای همه فعالین کسب و کار، مشاوران و پژوهشگران مورد استفاده قرار گیرد و بی صبرانه منتظر به اشتراک گذاری ایشان هستم. من چند باری نظراتم را در مورد حوزه مشاوره مدیریت با دوستان فعال در این زمینه مطرح کرده بودم، ولی یادداشت محمد رضا شعبایی من را بر آن داشت، چند خطی را اینجا بنویسم:


با توجه به اینکه در کنار کار اجرایی که در یکی از بخشهای لوکس مشاوره مدیریت (از نگاه کارفرمایان) فعالیت دارم! و صد البته قبل از ارائه خدمت مشاوره و فروش کاغذ! یکی از اجرائی ترین شرکتهای این حوزه بوده و هستیم و امروز دانش فنی اجراهای گذشته و امروز خود را در قالب مشاوره می فروشیم.


می خواستم فقط یک نکته را یادآور شوم که ما مشاوران همراه با کارفرمایان ایرانی خود همواره مشاوره های حقوقی و مالی را به علت تبعاتی که دارد بیشتر مورد توجه قرار می دهیم و مشاوره مدیریت در یک سری از شرکتهای بزرگ و تخصصی به قول آقای شعبانعلی "تاحدی ممکن است" چون به اعتقاد من این روایت داستانی است که ما در بخشهای کوچک و متوسط صنعت خود می بینیم:

 فروشمان را با پسرخاله هایی که در بازار داریم به سر منزلی می رسانیم و راه می اندازیم و برند را هم که دختر عمویی که یک آژانس تبلیغاتی دارد مدیریت می کند و صادرات را هم که با کمک پسر دایی که ساکن دوبی است و با کمک مدیر مالی مان که خیلی به سفرهای دوبی علاقه مند است راه می اندازیم...و صد البته این مسیر بهترین مسیر برای به جلو بردن کسب و کارهای کوچک است، ولی با این رویکردها شرکتمان بزرگ می شود و اگر به تغییرات فصای کسب و کار نیم نگاهی نداشته باشیم...همان راهکارهای سال های اول را در سال دهم فعالیت شرکت ادامه می دهیم و دیگر چه نیاز به مشاور داریم ولی همچنان امیدواریم ما مشاوران و صاحبان صنایع پخته تر و با درکی واقعی از شرایط کسب و کار ایران این راه را ادامه دهیم.