Hadi Nili's Weblog

وب لاگ هادی نیلی در مورد فناوری اطلاعات، تجارت و زندگی

Hadi Nili's Weblog

وب لاگ هادی نیلی در مورد فناوری اطلاعات، تجارت و زندگی

چگونه صادرات را آغاز کنیم؟ مطالعات بازارهدف:

در قسمت اول از #ارزیابی_آمادگی_صادرات برای صادرات گفتیم و حال با فرض ارزیابی صحیح خود از آمادگی ایفای نقش در زنجیره ارزش صادرات و آمادگی نسبی برای صادرات و درک صحیح از صادرات، در ابتدای راه، سؤال مشترکی برای بسیاری از همراهان پیش می آید که آیا می دانیم به کدام سوی باید گام برداریم؟ 


در قسمت دوم از روشها و اصولی که در #انتخاب_بازار_هدف باید مورد توجه قرار گیرد گفتیم و مثالی ملموس زدیم، اگر فرض کنیم بازار هدف امارات است، سوال این است که چگونه باید مسیر و مقصد سفر صادرات خود را بشناسیم؟


بار سفر می بندیم و به همراه تعدادی کاتالوگ و نمونه محصولات با کلی شور و اشتیاق، عازم دوبی می‌شویم و ... به همراه پسرخاله به اولین فروشگاهی که او مذاکره مقدماتی کرده است سری زده و اطلاعاتی از شرایط بازار به شکل میدانی کسب میکنیم. در اولین فروشگاه عمده فروشی کفپوش با نگاه سرد و بی تفاوت مدیر بنگلادشی فروشگاه مواجه می شویم ... انگار راه سختی در پیش داریم ... نه تنها نمی گوید که چگونه می توانیم برای معرفی محصولات خود با فرد تصمیم ساز صحبت کنیم، بلکه بی اشتیاق، نمونه ها را مورد بی مهری قرار داده و ادعا می کند که این محصولات مناسب بازار آنها نیست و صاحب اصلی فروشگاه در سفر چین است...

به همین ترتیب شرکت واردکننده دیگری که خود را بسیار مشتاق نشان داده و مدتها وقت پسرخاله را برای مذاکره و مکاتبه تلف می کند، نمونه میگیرد و کاری نمیکند! 

فکر می کنید، واکنش صحیح در برابر اینگونه برخوردها چیست؟ و آیا می توانیم واکنشی صحیح دربرابر این رفتارها داشته باشیم؟

آیا این نوع واکنشها، نوعی صحنه آرایی بازیگردانان بازار که برخی، گاهی رقبای ما هم هستند نیست؟آیا تسلیم این صحنه آرایی ها می شویم؟ اصلا آیا در مسیر صحیح هستیم و به سراغ کانال توزیع درستی رفته ایم؟

نه دلخوری و نه دلسردی ...

چرا که این نوع برخوردها در بازارهای سهل الوصول و سهل الحضور که زنجیره تأمین آنها از قبل تعریف شده است، بسیار طبیعی است و ٢ علت دارد:

١. تلاش برای حذف تأمین کننده جدید

٢. تلاش برای بزخری کالای جدیدالورود

دلخور و دلسرد نمی شویم ... چرا؟

١. قطعا اطلاعات ما از بازار هدف همچنان کم بوده که اگر می خواهیم با تسلط و حرفه ای‌ پاسخ اینگونه سناریوهای مختلف را بدهیم باید مطالعات بازار کاملی (کتابخانه ای و میدانی) اگرچه پر هزینه است داشته باشیم.


حال اگر به علت محدودیت های منابع مالی، مطالعات میدانی  دقیقی نمی توانیم داشته باشیم، حداقل سعی می کنیم تسلط لازم بر مطالعات کتابخانه ای با تمرکز بر موارد ذیل داشته باشیم: 


☘️ ساختار بازار هدف (نقش بخش خصوصی و دولتی، بازیگران، ساختار مالکیتی بازیگران و ...)

☘️ شناسایی کانالهای توزیع موجود

☘️ شناسایی رقبا

☘️ شناسائی مشتریهای بالقوه

☘️ شناسایی نیاز و سلیقه مشتری در بازار هدف

☘️ تحلیل قیمت تمام شده در بازار هدف

☘️ روشهای ترفیع در بازار هدف


قطعاً به کمک پسرخاله،‌ دوستان و شبکه ارتباطی محلی و حتی حضور و قدم زدن خود در بازار هدف که بیش از دیگران تسلط فنی به تکنولوژی و تجارت کالا و خدمات خود داریم، می توانیم به شکل میدانی اطلاعات کتابخانه ای خود را تکمیل ترکنیم ...

ولی قبل از هرگونه سفر تجاری، بازدید از و یا حضور در نمایشگاه تخصصی، یک سری اقدامات اولیه و تحقیق بازار "کتابخانه ای" را حتما انجام دهیم و به شکلی سریع و چابک حداقل اطلاعات را از منابع زیر در مورد بازار هدف لیست کنیم: 


☘️ به سایت www.tpo.ir  و www.intracen.org  و بخش ابزارهای تحلیل تجارت جهانی سری زده و آمار صادرات HS‌ کد کالای خود به کشور هدف، آمار حجم تجارت کشور هدف با سایر کشورها در واردات و صادرات را شناسایی و نقشه رقابت کالای خود و سایر گزارشها را در صورت وجود مطالعه کنیم.

☘️ گوگل و شبکه های اجتماعی را باز کنیم و شرکتهای فعال درحوزه صنعت و خدمات خود را پیدا کرده و شروع کنیم به بررسی کالاها و نحوه ارائه کالا توسط رقبا در بازارهای هدف، تا دیدگاه اولیه جامعتر و شفافی پیدا کنیم تا با استفاده از آن و برای راستی آزمایی آنها به شکل عمیق تری در یک بازدید تجاری و میدانی، بازدید از یک نمایشگاه و یا حضور در یک نمایشگاه را رقم بزنیم.

قطعاً مطالعات بازار هدف، روشها و تکنیکهای جامعی دارد که منجر به طراحی مدلهای استراتژی ما برای ورود به بازار می شود اما مطالعات بازار هدف همیشه منتهی به ورود به بازارهدف به شکل سریع در زمان کوتاه نمی شود بلکه گاهی ما را می سازد تا بتوانیم وارد بازار هدف شویم. 

پس باید تحمل تغییرات را برای رسیدن به هدف داشته باشیم ...


با ما همراه باشید در پویش صادرات

https://t.me/Exportcampaign

https://www.instagram.com/exportcampaign


نظرات 3 + ارسال نظر
kombizz چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1396 ساعت 10:35 ب.ظ https://www.instagram.com/kombizz0/

I liked your block and 'darde del' - unfortunately almost everything you mentioned is right . My question is about taxation? I wonder how the Iranian Government can find how much have you sold outside of the country?
Thanks

Export is excluded to pay tax and it's Zero, however government have implement new export law nowadays

یک استارت شنبه 18 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 01:37 ق.ظ http://1start.ir

جالب بود . مرسی از شما

ممنون

امینامینم دوشنبه 19 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 02:56 ب.ظ http://www.theaminlotfi.com

بسیار محتوای خاصی بود لذت بردیم از مطالعه اش با تشکر از مدیریت سایت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد