توسعه صادرات و رابطه آن با صنعت گردشگری در ایران به طور برنامه ریزی شده ای اجرا نشده است، یک تجربه کوچک از آثار صنعت توریسم و گردشگران خارجی در ایران و اثر مستقیم آن در توسعه صادرات غیر نفتی را که در شرکت خودمان تجربه کرده ایم اینجا ذکر می کنم، خیلی جالب است :
آقایی در لهستان از دوستی ایرانی یک جعبه گز هدیه می گیرید، بعلاوه اینکه طی یک سفر برای ماه عسل به همراه همسر خود به اصفهان می آید و با گز بیشتر آشنا می شود، امروز همین آقا می خواهد یک فروشگاه و کسب و کاری را برای فروش محصولات لوکس شرقی در مجموعهء تجاری زیبایی در اروپا راه اندازی کند.
تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
اگر ما برنامه ریزی شده گردشگران خارجی را در معرفی کالاها و صنایع ایران جدای از صنایع دستی که معمولاً اولین و بدیهی ترین کلای مورد مخاطب گردشگران است یاری کنیم، توسعه صادرات کالاهای دیگر را هم در شرایط رقابت سخت کشورها برای صادرات تسهیل کرده ایم.
از این نمونه ها زیاد دیده ایم...آقایی در آلمان که عاشق این محصول است و به هر صورت که باشد می خواهد آن را تهیه کند...اینها ارزشهای یک تجارت خارجی و نقاط قوتی است که باید بر روی آنها تمرکز کرد.
سال نو مبارک....