توجه به نامناسب نبودن شرایط اقتصادی و وجود بسیاری از تحریم های بین المللی ، بسیاری از بنگا ه های اقتصادی کشور با مشکلات عدیده ای روبرو گردیده اند . در این شرایط بنگاه هایی که خود را با شرایط جدید بازار، زودتر از سایرین تطبیق دهند و در میدان رقابت ، متمایزتر از رقبا گوی سبقت را بربایند ، می توانند تبدیل به رهبر بازار در این شرایط پرتلاطم رقابتی گردند.
بنگاه های اقتصادی با توجه به افزایش نرخ ارز و طبیعتا افزایش قدرت رقابت پذیری محصولات و خدمات ایرانی در بازارهای خارجی از نظر قیمت به عنوان یکی از ابعاد مهم آمیخته بازاریابی و در ضمن با حفظ و یا ارتقاء کیفیت و دنبال نمودن مباحث تحقیقات بازاریابی بینالمللی، مدیریت بازاریابی صادراتی و برندسازی محصولات تولیدی با توجه به بهره مندی مستمر از مشاوران متخصص صادراتی ، می توانند حضور خود را در بازارهای خارجی پررنگ تراز گذشته دنبال نمایند.
در این شرایط می بایست بنگاه های اقتصادی ، بخش بازاریابی صادراتی واحد خود را نسبت به قبل تقویت نمایند، زیرا قدرت خرید مردم در بازارهای داخلی نسبت به قبل محدود تر شده است و بازارهای صادرات باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.
با توجه به تحریم های بین المللی و شرایط اقتصادی، بنگاه های اقتصادی توسعه بازارهای جدید صادراتی را لازم است مد نظر قرار دهند و این در حالی است که بازارهای کشورهای آسیای میانه ، عربی و آفریقایی از جذابیت بالقوه نسبتا بالایی برخوردار می باشند.
نوشته: صفورا ترکش اصفهانی (کارشناس ارشد تحقیقات بازاریابی شرکت مدیریت تجارت بین الملل دانا)