X
تبلیغات
رایتل

Hadi Nili's Weblog

وب لاگ هادی نیلی در مورد فناوری اطلاعات، تجارت و زندگی

گوشه های فراموش شده بازار و ریسک پذیری در صادرات


چرا همواره در بدترین شرایط بازهم جاویژه های بازاریابی (گوشه فراموش شده بازار، niche marketing) وجود دارد؟! و با در نظر گرفتن مزیت های کالا و کشور و کنار گذاشتن عافیت طلبی می توان تبدیل شد به بزرگترین صادرکننده ایران به ششمین اقتصاد جهان یعنی برزیل....


داستان ورود به بازار برزیل توسط آقای سید فخرالدین عامریان، صادرکننده فرش دستباف ایران به برزیل را اینجا و اینجا بخوانید.  


مثل خیلی ها می توانست، ابتدا دوبی، آلمان، لبنان و آمریکا را جهت توسعه انتخاب کند، ولی تمرکز بر یک کالای داری مزیت مطلق در ایران در یک گوشه پنهان، بازارسازی  و ریسک پذیری رمز موفقیت این صادرات است.

تاریخ ارسال: دوشنبه 16 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 04:08 ب.ظ | نویسنده: هادی نیلی | چاپ مطلب 0 نظر

هدایت شرکت شما به سوی صادرات


بارها با این سوال مواجه شده ام که چگونه صادرات را آغاز کنیم؟!

 

بگذارید داستانی را که من تلاش دارم در قالب چند یادداشت و با فواصل زمانی که محدودیت وقتم اجازه دهد، در این وب لاگ گردآوری کنم را با هم مرور کنیم:

 

اپیزود اول :


شما می خواهید صادرات کنید، خوب فکر می کنید و یاد پسر خاله دوبی نشین تان می افتید.


جه خوب، می توانیم از طریق پسرخاله مان که چند سالی است در دوبی زندگی می کند و کار ملک و املاک می کند، شروع کنیم و او هم به ما بگوید... اوه خیلی عالی است، الان نمونه تولید شما را ترکها ، تایوانی ها، هندی ها دارند می فروشند 0.5 دلار و واقعاً شما مزیت دارید وقتی قیمت فوب بندر عباس شما 0.25 دلار است....این می شه یک کسب و کار عالی

بار سفر می بندید و به همراه تعدادی کاتالوگ و نمونه محصول سفر دوبی را آغاز می کنید...در حال انجام توافقات برای فروش هستید که می فهمید، اوه...من لیبلی که خریدار می خواهد را ندارم، گواهی استاندارد فلان را هم ندارم،.....

بر می گردید و بعد از یکی دو ماه (البته اگر خیلی متعهد به کار و درآمد صادراتی باشید) دوباره آماده و قبراق می روید دوبی و به خریدار می گویید: بفرمایید ، این هم محصول مطابق نیاز شما، کامل و آماده....


اما شما هنوز اطاعات کاملی از سلیقه مصرف کنندگان (اگر کالا مصرفی است) یا انتظارات ذینفعان و کاربران از کالا و خدمات خود نمی دانید... 


هنوز نمی دانید هزینه های حمل،  سایر هزینه های پنهان در بازار هدف چیست؟ زنجیره ارزش کالا در بازار هدف را شفاف نکرده اید...


هنوز نمی دانید استراتژی شما در این بازار فرضی چه باید باشد...


رقبا خود را خوب نشناخته اید و الگوی عملکرد آنها برای شما ترسیم نشده است.


اصلاً چرا این بازار جذاب است؟ اصلاً این بازار بازار مناسب کالای من هست؟ ساختار این بازار با کالای من، کارخانه تولیدی من و شرایط کشور من هماهنگ است؟


آیا مزیت رقابتی کشوری، محصولی در این بازار دارم؟


تاریخ ارسال: یکشنبه 15 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 06:41 ب.ظ | نویسنده: هادی نیلی | چاپ مطلب 2 نظر